1. در جنگ بدر، وقتي بزرگان لشكر كفار كشته شدند و سپاه اسلام پيروز شد ، رسول خدا آن كشتگان را ندا داد: اي فلان، اي فلان، آنچه پروردگارمان به ما وعده داده بود ، حق يافتيم، آيا شما نيز آنچه پروردگارتان وعده داده بود ، حق يافتيد؟
گفته شد: اي رسول خدا، آيا ايشان را مي خواني در حالي كه مردگان اند؟
فرمود: قسم به كسي كه جانم در دست اوست ، ايشان به اين كلام از شما شنوا ترند ، و فقط بر پاسخ دادن توانا نيستند (المحجبه البيضاء فيض كاشاني ،ج8 ، ص298)
2. شخصي از امام كاظم (عليه السلام) درباره ي وضع مومنان پس از مرگ پرسيد: آيا مومن به ديدار خانواده خويش مي آيد؟
فرمود : آري.
پرسيد : چقدر؟
فرمود: بر حسب مقدار فضيلت هايش . برخي از آنان هر روز و برخي هر دو روز و برخي هر سه روز و كمترين آنان هر جمعه. (كافي ، كليني كتاب الجنائز،باب ان الميت يزور اهله ، روايات 5.)
3. امام صادق (علیه السلام) فرمود: هنگامی که مرده ای را در قبر می گذارند , شخصی بر او ظاهر می شود و به او می گوید: ای فلان , ما (در دنیا) سه چیز بودیم: رزق تو که با پایان یافتن مهلت تو قطه شد (و اینک همرا تو نیست) , خانواده ات که تو را رها کردند و بازگشتند و من که عمل تو هستم که با تو می مانم. آگاه باش که من در میان این سه , در نزد تو از همه بی ارزش تر و سبک تر بودم. (حیات جاودانه, امیر دیوانی ص 233 به نقل از کافی)
4. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: هر کس سنت و روش نیکی را در جامعه جاری سازد, تا وقتی که در دنیا مردمی به آن سنت عمل می کنند , ثواب آن اعمال را به حساب این شخص هم می گذارند , بدون این که از اجر انجام دهنده ی آن کم کنند و هر کس سنت زشتی را در بین مردم باب کند , تا وقتی که مردمی بدان عمل کنند , گناه آن را به حساب او نیز می گذارند , بدون این که از گناه عامل آن کم کنند. (تفسیر المیزان , ذیل آیه ی 12 سوره ی یس.)
5. امام صادق (علیه السلام) فرمود: شش چیز است که مومن , بعد از مرگ نیز از آن بهره مند می شود , فرزند صالحی که برای او طلب مغفرت کند, کتاب قرآنی که از آن قرائت شود , چاه آبی که حفرکرده ( و به مردم آب می دهد) , درختی که کاشته است , آبی که برای خیرات جاری کرده و روش پسندیده ای که بنا نهاده و دیگران پس از وی , آن را ادامه می دهند. (بحار الانوار , ج 6 ص 294.)
راغب در مفردات گفته: کلمه (صبر) به معنای امساک و خودداری در تنگنا است وقتی کسی می گوید: «صبرت الدابة» معنایش این است که من فلان حیوان را در جایی بدون علف حبس کردم. و نیز وقتی کسی می گوید: «صبرت فلانا» معنایش این است که بلائی بر سرش آوردم که بعدا می فهمد، بلائی که از آن خلاصی نخواهد یافت. کلمه (صبر) به طور کلی به معنای حبس و نگهداری نفس است در برابر عمل به مقرراتی که عقل و شرع معتبر می شمارند و یا ترک چیزهایی که عقل و شرع اقتضا می کنند که نفوس را از ارتکاب آن حبس کرد.
منبع : ترجمه المیزان ج13 ص417 گوینده : علامه طباطبایی تفسیر المیزان - خلاصه (قُلْ يا أَهْلَ
الْکِتابِ لا تَغْلُوا في دينِکُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ
قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا کَثيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبيل):(بگو
ای اهل کتاب ،در دین خود غلو و زیاده روی به ناحق نکنید و از هوسهای پیشینیان که قبلاگمراه
شدند و عده زیادی را هم گمراه کردند و از طریق میانه منحرف شدند،پیروی نکنید)،(غلو)یعنی
افراط و زیاده روی و تجاوز از حد و می فرماید:دین خدا را که امر به توحید می کند با
زیاده روی خود منحرف نکنید و نگوییدالله خدای پدر است و مسیح یا عزیر پسر او هستند،
ایجاد و تربیت هر دو به عهده خداست ، از هوا وهوسهای اقوام پیشین که بت پرست و مشرک
بودند و هم خودشان گمراه بودند و هم بسیاری از مردم را گمراه کردند پیروی نکنید، چون
همین عقیده به پدر و پسری در مورد خدا و پیامبرانش نتیجه همان افکار بت پرستان است
و اینکه انسان هم خودش گمراه باشد و هم دیگران را گمراه کندگمراهی فوق گمراهی است
. و از حضرت علی (ع ) منقول است که (ابتدای دین معرفت خداست و کمال معرفت او تصدیق
به وجود اوست وکمال تصدیق به او یگانه دانستن اوست وکمال توحید و یگانگی او خالص شدن
برای اوست و کمال اخلاص برای او نفی صفات از اوست ، چون هر صفتی شهادت می دهد که غیر
از موصوف است و هرموصوفی شهادت می دهد که غیر صفت است پس هر کس خدا را به وصف جدای
از ذات توصیف کند او را قرین دانسته و هر کس خدا را قرین بداند به دوئیت او حکم کرده
و هرکه به دوئیت حکم کند، خدا را تجزیه کرده و دارای اجزاء دانسته و کسی که چنین کند
نسبت به او جاهل شده است و هر کس به خداجاهل شد، البته او را قابل اشاره حسی هم می
داند و کسی که چنین کند او رامحدود کرده است و هر کس خدا را محدود کند، او را معدود
و قابل شمارش نموده است )،پس وحدت خدا وحدت عددی نیست و صفات او عین ذات اویند.
سوال این است که چرا در نظام جمهوری اسلامی که دارای یک نظام دینی، اسلامی و با محوریت ولایت فقیه است، پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمهاللهعلیه، واژه "امام" برای خلف صالح ایشان، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی به کار برده نشد؟
دور نمایى از زندگانى عبرتانگیز سلیمان نبی
بر خلاف تورات كنونى كه حضرت سلیمان را یك پادشاه جبار و بتخانه ساز و تسلیم هوسهاى زنان معرفى كرده (تورات كتاب اول ملوك و پادشاهان) ،قرآن مجید سلیمان را یك پیغمبر بزرگ خدا مىشمرد، و او را به عنوان سمبل قدرت و حكومت بى نظیر مطرح كرده، و در لابلاى بحثهاى مربوط به سلیمان درسهاى بزرگى به انسانها داده كه هدف اصلى از ذكر این داستانها همان عبرتها بوده است.
حیوان، وسیلهى خداشناسى و وسیلهى آزمایش انسان می شود. حیوان، معجزه الهى و وسیلهى قهر الهى مىشود.
حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ای مومنان را از فریفته شدن به دنیا بر حذر می دارند و می فرمایند:من شما را از دنیا می ترسانم که در کام شیرین است و در دیده سبز و رنگین . پوشیده در خواهش های نفسانی , و با مردم دوستی ورزد با نعمت های زودگذرای جهانی. متاع اندک را زیبا نماید, و در لباس آرزو ها در آید, و خود را به زیور غرور بیاراید. شادی آن نپاید, و از اندوهش ایمن بودن نشاید. فریبنده ای است بسیار آزار دهنده , رنگ پذیری است نا پایدار , فنا شونده ای مرگبار , کشنده ای تبهکار . چون با آرزوی خواندگان دمساز شد,و با رضای آنان هم آواز , بینند سرابی بوده است و بیش از آن نیست.
كشتی نساز اى نوح، طوفان نخواهد آمد * بر شوره زار دلها، باران نخواهد آمد
شاید به شعر تلخـم خـرده بـگیری اما * جایی كه سفره خالیست،ایمان نخواهد آمد
رفتی كلاس اول، این جمله راعوض كن * آن مرد تـا نیاید، باران نخواهدآمد
آرزو هایم زیر انبوهی از خاکستر
هنوز نفس می کشد
هنوز شعله ورند
نسیم مهربانی تو کدام جمعه می وزد
سیزدهم رجب روز ولادت مولا و سرورمان حضرت علی (علیه السلام)
بر تمامی شیعیان و محبان اهل بیت (علیه السلام) مبارک باد.
سلام آقای خوبم!
ببخش. میدانم از من دلخوری آخر این روزها کمتر سراغی از تو میگیرم و کمتر نوکری ات را میکنم.هر چند میدانم که تو همیشه حاضری و مرا میبینی.
این روزها انقدر خودم را درگیر کارهای دنیا کرده ام که یا دی از خودم نمی کنم چه برسد... .چه میگویم خودم را با تو قیاس میکنم.
ببخش که خودمانی برایت مینویسم آخر دوستان با هم صمیمی اند و من باب دوستی شما را تو خطاب میکنم.
دلم برایت تا حد مرگ تنگ شده کاش میشد بیایی تا سر بر دامانت نهم و آرام بگریم و کوله بار خستگی را با دستهایت بر زمین بگذارم.
آقای خوبی ها!
دلم لک زده است برای یک دعای ندبه در صحن و سرای مسجدت برای درد و دل بالای چاه آرزوهایت ونوشیدن جرعه ای آب از سقاخانه آنجا.
راستی تبریک میگویم هم به تو هم به خودم وهم به تمامی دوست دارانت فرخنده روز ولادت پدرت امام علی (علیه السلام) را میگویم ای منجی عالم امکان.
آقای مهربانی ها خوشحالم که تو امامم هستی و من غلامت.دوستت دارم زودتر بیا که منتظرم.
بیا دوباره پاک كن ز جاده ها غبار را
به عاشقان نوید ده رسیدن بهار را
ببین دلم گرفته و بهانه می كند تو را
به من بگو كه می رسی، ز دل مبر قرار را